Láskou dokážme čí sme

                         Láskou dokážme čí sme

Daj sa nám znať, Bože svätý,

hoci sme ľudia hriechom jatý –

daj čuť i nám otcovský hlas,

láskou svojou posilni nás!

Veď nás Ty sám svojou radou,

uchovaj nám duše pádov,

osvieť um náš, obstáť nás uč,

príjm‘ po smrti v svoju náruč! Amen  (Martin Rázus)

J 15, 17 – 26:

   „Prikazujem vám, aby ste sa milovali. (18) Ak vás svet nenávidí, vedzte, že mňa skôr nenávidel ako vás. (19) Keby ste boli zo sveta, svet by miloval, čo je jeho; ale že nie ste zo sveta, lež ja som si vás vyvolil zo sveta, preto vás svet nenávidí. (20) Rozpomeňte sa na slovo, ktoré som vám hovoril: Nie je sluha väčší ak jeho pán. Keď prenasledovali mňa, budú prenasledovať aj vás; keď striehli na moje slovo, striehnuť budú aj na vaše. (21) Ale to všetko budú proti vám robiť pre moje meno, pretože neznajú Toho, ktorý ma poslal. (22) Keby som nebol prišiel a nebol im hovoril, nemali by hriechu, ale teraz nemajú výhovorky pre svoj hriech. (23) Kto mňa nenávidí, nenávidí aj môjho Otca. (24) Keby som nebol činil skutky medzi vami, aké nikto iný nečinil, nemali by hriechu. Ale teraz aj videli a predsa nenávideli aj mňa, aj môjho Otca. (25) A to bolo preto, aby sa naplnilo slovo, napísané v ich zákone: Nenávideli ma bez príčiny. (26) Keď však príde Radca, ktorého vám pošlem od Otca, Duch pravdy, ktorý vychádza od Otca, bude svedčiť o mne, (27) a aj vy budete svedčiť, pretože ste od počiatku so mnou.“ Amen

Bratia a sestry v Pánovi!

   Pán Boh je takým tajomstvom, ktoré nie je a nikdy nebude v tejto časnosti úplne a dôkladne poznaný do všetkých podrobností, ktoré by sme možno chceli vedieť a poznať. Apoštol Pavel hovorí:

Nevyspytateľné sú Jeho súdy a nepochopiteľné Jeho cesty“. (R 12, 33) A na inom mieste napísal nasledovné slová: On jediný má nesmrteľnosť a býva v neprístupnom svetle, ktoré nik z ľudí nevidel a nemôže vidieť“.(1Tim 6, 16) To je prvá dôležitá vec, ktorú si uvedomujeme v dnešný sviatok Svätej Trojice, keď oslavujeme Trojjediného Pána Boha ako Stvoriteľa, Vykupiteľa a Posvätiteľa sveta a človeka. Stojíme pred Božím majestátom a musíme Ho teda prijať bez „špekulovania“ a pochybovania o podstate Božej trojjedinosti a o diele Trojice svätej. Celú túto skutočnosť jednoducho, ale výstižne vyjadril cirkevný otec A. Augustín, ktorý videl na morskom brehu dieťa, ktoré chcelo mušľou prečerpať more do malej jamky. Keď mu povedal, že to je nemožné – dieťa mu odpovedalo, že to platí aj o jeho snahe pochopiť rozumom veľkosť Svätej Trojice, čo bola otázka ktorou sa práve umáral. Uvedomil si, že je dieťa má pravdu…

   Je nemožné, aby človek ako Božie stvorenie pochopil svojimi schopnosťami veľkosť Stvoriteľa a Jeho diela vykúpenia stvorenstva. Na druhej strane si však máme uvedomiť, že sám Pán Boh je Ten, ktorý sa nám dáva poznať a v Ježišovi prišiel k nám, aby nám ukázal seba ako milujúceho Otca, Záchrancu a Posvätiteľa nášho života. S radosťou môžeme preto konštatovať, že síce „Boha nikto nikdy nevidel; jednorodený Syn Boží, ktorý je v lone Otcovom, ten Ho známym učinil“. (J 1, 18) Skrze Pána Ježiša Krista sa teda môžeme dostať do blízkosti Božej a k lepšiemu pochopeniu tajomstva Trojjediného Pána Boha po tú mieru, ktorá je potrebná k našej spáse.

   Na základe prečítaného textu Písma svätého, ktorý je slovom Kristovým si môžeme všimnúť dve dôležité poučky, potrebné k poznaniu Pána Boha: 

    1. kto miluje, poznáva Boha,

    2. kto nenávidí, ten sa od Neho vzďaľuje.

  Bratia a sestry!

   Keď Pán Ježiš končil svoje dielo spásy na zemi, lúčil sa so svojimi učeníkmi a dával im posledné úpravy pre službu, ktorú mali konať. Ich hlavnou povinnosťou bude nasledovať Ježišov príklad: Dal som vám totiž príklad, aby ste aj vy činili tak, ako som vám ja učinil“ (J 13, 15) Vo všetkom, čo mali konať, mali sa vo vzájomnom spolunažívaní, ale aj v styku s inými ľuďmi riadiť zákonom lásky: Prikazujem vám, aby ste sa milovali!

  Láska medzi učeníkmi nie je záležitosťou ochotníkov, ktorí niečo môžu robiť, ale nemusia. Láska sa pre nich, ale aj pre všetkých kresťanov stala záväzkom a najvyšším zákonom, ktorý máme neustále plniť. Preto aj apoštol Pavel neskôr pripomína: Nikomu nič nedlhujte, len aby ste sa milovali“.

   Vzorom a príkladom pre nasledovníkov Kristových všetkých čias zostáva sám Pán Ježiš Kristus, ktorý tak jedinečne a jednoznačne dokázal lásku k človeku, ako lásku Božiu, tak že skrze Kristovu obeť môžeme dosiahnuť odpustenie hriechov a vyslobodenie od večnej smrti. 

   K pochopeniu tajomstva Božej Trojice vedie cesta cez tajomstvo lásky medzi Otcom, Synom a Duchom svätým, ktorá je láskou dokonalou (agapé). Syn Boží nás preto vťahuje do tohoto silového poľa lásky, aby sme boli schopní aj my milovať Pána Boha a našich blížnych. Vždy platí to, čo poznal a vyznal evanjelista a apoštol Ján: „My milujeme, pretože On prv miloval nás“. Ján vždy nanovo pripomína, že poznať Pána Boha a približovať sa k Nemu môžeme iba láskou. „Boh je láska a kto zostáva v láske, zostáva v Bohu a Boh zostáva v ňom“. (1J 4, 16)

  Bratia a sestry!

   Ak chceme dobre poznať nejaký kraj, musíme ho precestovať. Ak chceme poznať Pána Boha, musíme sa vzájomne milovať láskou Božou a Kristovou. To je naše dôležité a vážne poznanie. Platí aj pre nás. Ak by sme zo svojho životného programu vypustili povinnosť lásky, vyradili by sme sa spomedzi Božích detí a Kristových nasledovníkov. Preto aj nám Pán hovorí: „Prikazujem vám, aby ste sa milovali“. Podoba a hodnota lásky je vyjadrená v Pavlovej „hymne lásky“ (1K 13), ktorá ukazuje jej Boží pôvod.

V žiadnom ľudskom zákonníku nemôže byť obsiahnutá, lebo svet takúto lásku nepozná. Dokonca platí, že svet lásku Kristovu a Božiu nenávidí, rovnako ako jej nositeľa. Učeníci v každom čase majú počítať s tým, že rovnaký postoj zaujme svet vždy aj proti ním, ak sa týmto najvyšším príkazom riadia a snia sa žiť podľa neho. 

   2. Bratia a sestry! 

   Keď učeníci počúvali Pánove slová a Jeho príkaz lásky, mohli mať zmiešané pocity. Na jednej strane sa im mohli zdať, že všetko, čo budú konať bude sa pod ich vplyvom vyvíjať „priamočiaro“, ba až skvele. Mohli mať pocit, že uskutočniť Pánov misijný príkaz „Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca, Syna i Ducha Svätého a učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som prikázal“ (Mt 29) – bude služba radostná a vždy a všade ľuďmi vítaná. Zrejme si nedokázali vtedy ani predstaviť prekážky, ktoré ich očakávali.

  Preto ich Pán Ježiš neváha na ne upozorniť. Rozpomeňte sa na slovo, ktoré som vám hovoril: Nie je sluha väčší ako jeho Pán. Keď prenasledovali mňa, budú prenasledovať aj vás; keď striehli na moje slovo, striehnuť budú aj na vaše“. Ježiš nezaštepil do ich sŕdc nejaký lacný optimizmus. Učeníci museli počítať s tým, že nie všetci ľudia sa budú chcieť stať „zajatcami Kristovej lásky“ tak, ako oni sami. Mnohí zostávali a zostávajú aj dnes na pozíciach nenávisti a podľa toho aj konajú. Čo mali a majú konať učeníci, ak sa s niečím podobným stretnú?

  Majú odplácať nenávisť nenávisťou? Dobrú odpoveď dáva Günter Blau v reflexii: „Strom sa nemôže pomstiť“. Ani kresťan sa nemá pomstiť, ak sa stretne s poznaním ľudského hriechu. Keďže si učeníkov povolal zo sveta sám Pán, pripomína im, komu patria. Určil ich za „svetlo“ národom, za „nový kvas“, ktorý raz predsa len nakvasí celé cesto. Keďže prikázanie lásky je najvyšším zákonom, aj ono, ako celý zákon Boží odhaľuje ľudský hriech v jeho koreni, ktorým je nenávisť k Pánu Bohu, neposlušnosť a neláska k Bohu.

    Nedajme sa preto ani my dnes mýliť nenávisťou sveta. Prosme o novú silu viery, nádeje a lásky a o všetky potrebné dary Ducha Svätého. Pretože On neprestáva pôsobiť a umožňuje nám vstupovať už dnes do silového poľa Trojjediného Pána Boha a vymaniť sa z bludného kruhu nenávisti sveta, ktorý hynie aj so svojimi žiadosťami. S Jeho pomocou odmietajme pokušenie žiť v  nenávisti a žime v dôvere vo víťazstvo Trojjediného Pána Boha. Amen

      Nešporné služby Božie  – Svätá Trojica – Ľubomír Batka st.

Vložiť komentár