Spomínajme na svojich vodcov!
Daj zrieť slávu svoju, Pane,
i keď telo biedne, utýrané
i keď svet sa na nás rúti,
buď nám vodcom, pomocníkom v púti!
I keď zloba siaha po kamení,
nech moc Tvoja bôľ náš v radosť zmení.
A keď umrieť. – v mieri nechže mrieme,
však raz s Tebou, Kriste, ožijeme! Amen. (M.R.)
Žd 13, 7 – 8:
„Spomínajte na svojich vodcov, ktorí vám zvestovali slovo Božie. Pozorujte aký bol koniec ich obcovania, a napodobňujte ich vieru. (8) Ježiš Kristus ten istý včera i dnes i naveky.“ Amen
Milí bratia a sestry v Kristu Pánu!
Týždeň, ktorý prežívame nám pripomína viaceré významné mená a osobnosti kresťanskej cirkvi, takže by sa mohlo zdať, že je tej „človečiny“ až priveľa. Niektorí kresťania to cirkvi aj vytýkajú, že sa neprávom venujeme odkazu a svedectvu ľudí a málo hovoríme o samotnom Pánovi cirkvi. Samozrejme, nie je to tak, pretože vernosť apoštolskému slovu nám to nedovoľuje a my nezabúdame, že „Ježiš Kristus ten istý včera i dnes i naveky“ je v centre našej viery a zostáva v našom srdci a živote na prvom mieste.
Kresťanskí svedkovia viery ktorých si pripomíname vieru vnímali rovnako vážne. Platí to o apoštoloch Petrovi a Pavlovi, o Konštantínovi a Metodovi, apoštoloch Slovanov (Slovienov), platí to o väzňoch svedomia a galejníkoch – mučeníkoch našej cirkvi, ktorých vieru a utrpenie pre Krista si tu na hrade Branč osobitne pripomíname, podobne ako aj mučeníka majstra Jána Husa, ktorého výročie smrti upálením v Kostnici pripadne na nedeľu 6. júla.
Medzi všetkými týmito osobnosťami a mučeníkmi je pevné spojivo, ktorým je stálosť vo viere, dokázaná aj v utrpení alebo v prijatí mučeníckej smrti. Viera, ktorá ich spájala je viera v Ježiša ako Pána, Spasiteľa a Vykupiteľa. Každý svojím spôsobom vyznával: „Jemu, jedinému múdremu Bohu, sláva skrze Ježiša Krista naveky. Amen“ ( R 16, 27)
Samotné apoštolské slovo nám dnes hovorí: „Spomínajte na svojich vodcov, ktorí vám zvestovali slovo Božie“!
Spomínajme !
- pozorujme aký bol koniec ich obcovania
2. a napodobňujme ich vieru
Bratia a sestry!
Prichádzame opäť na toto smutno-pamätné miesto a symbolicky prinášame skromné kvety vďaky, obdivu a úcty. Keďže sviatok apoštolov cirkvi sme si už skôr pripomenuli, chceme sa najskôr v duchu zastaviť pri odkaze slovanských apoštolov Konštantína a Metoda. Ich misia na vtedajšiu Veľkú Moravu a tak aj k nám zostáva stále nie plne docenená. Venuje sa jej síce pozornosť aj v našej Ústave, hovoria o nich často aj politici, alebo verejní činitelia, ale nie vždy je vystihnutý ich odkaz a ich služba. Mnohí poznajú slová z listu kniežaťa Rastislava byzantskému cisárovi Michala III.: „Náš ľud sa odriekol pohanstva a drží sa kresťanského zákona, ale nemáme takého učiteľa, ktorý by nám pravú kresťanskú vieru vyložil, aby tiež iné kraje nás napodobnili. Pošli nám teda, pane, takého biskupa a učiteľa, lebo od nás sa vždy dobrý zákon šíri do všetkých krajov“.
Konštantín a Metod prišli nielen s ponukou „dobrého zákona“. Prišli s vedomím a vyznaním apoštola Pavla, ktorý prišiel kedysi do Korintu vyznávajúc, že si umienili: „nič iné vedieť medzi, jedine Ježiša Krista, a to toho ukrižovaného.“ (1 K 2, 2) S tým istým zámerom prišli Konštantín a Metod na Veľkú Moravu. Aby mohli Slovanov učiť, zostavili pre našich predkov najskôr „písmená“, aby mohli do zrozumiteľnej reči preložiť a potom vysvetľovať Písmo sväté. Bol to jedinečný počin, ktorý nerozlučne spájal pokrok kultúrny a náboženský. Vytvorenie hlaholského písma preklad Písma svätého do (staro)slovienčiny je výnimočný historický počin.
Na tieto základné kroky nadväzovali mnohé ďalšie: preklady posvätných textov, liturgické texty a tiež založenie školy, v ktorej smela rásť a vzdelávať sa mladá generácia kňazov, ktorí mohli pokračovať v začatom diele evanjelizácie a kresťanskej misie.
Že pápež neskôr, už v roku 885 slovanskú liturgiu zakázal a domáci kňazi boli vypovedaní z krajiny je už iná, smutná kapitola. Je však zrejmé, že ich misia predsa len priniesla požehnané ovocie u nás, ale aj za hranicami.
Je smutné aj to, že Konštantín zomrel mladý po návšteve v Ríme, kde vstúpil do kláštora pod menom Kyril (Cyril).
Ľutovať prichodí, že sa nezachoval ani hrob panónskeho arcibiskupa Metoda. O mieste jeho posledného odpočinku sa podnes vedú spory. Osobne si myslím, že je to tam, kde aj z Branča dovidíme voľným okom, totiž v neďalekých Mikulčiciach. Ak niekto oslavuje solúnskych bratov na Velehrade, alebo na Devíne, nie je vec podstatná, ak sa pridŕža odkazu Písma svätého a Konštantínovho Proglasu, ktorý je jeho predslovom.
2. Bratia a sestry!
Spomíname na svojich vodcov, ktorí nám zvestovali slovo Božie aj preto, aby sme sa povzbudili v nasledovaní ich viery. Keď si pripomíname v cirkvi mučenícku smrť apoštolov Petra a Pavla trpký koniec života Konštantína Filozofa a jeho brata Metoda, nemôžme obísť „genius loci“ aj tohoto miesta, hradu Branč, odkiaľ boli po roku ťažkého žalára poslaní za galejných otrokov aj evanjelickí kňazi h.v. a evanjelický rektor z Krupiny Juraj Láni.
Patrili k tým, ktorí boli na druhom bratislavskom súde v roku 1674 nespravodlivo obžalovaní z rôznych prečinov, najmä z urážky kráľovského majestátu, RKC a z velezrady a odsúdení na trest smrti. Pred ťažkým bremenom sa mohli zachrániť násilným prestupom do RKC, alebo dobrovoľným a trvalým exilom do cudziny, prípadne vzdaním sa svojho kňazského úradu, alebo úradu učiteľského. Z vyše tisíc pozvaných prišlo na súd asi 350, a z nich iba jeden prestúpil. Avšak 41 odmietlo urobiť čokoľvek z toho, čo sa im ako možnosť záchrany života ponúkalo. Nechceli konať proti svedomiu a pravde a prijali radšej ten najtvrdší trest. Najskôr trpeli temer rok v ťažkých žalároch v Leopoldove, na Branči a na iných miestach a potom boli v roku 1675 nezákonne expedovaní na potupné galejné otroctvo. Tí, čo nezomreli po ceste boli v Neapole predaní po 50 zlatých za otrokov a prikovaní k veslám bojových lodí – galér. Bol to v Uhorsku nezákonný trest, ktorý sa rovnal istej a pomalej smrti.
Vďaka Pánu Bohu, trom z deportovaných sa podarilo po ceste ujsť a zachrániť sa. Títo, po návrate do Nemecka vydali o týchto strašných udalostiach a o svojom údele pravdivé svedectvo. Jedným z nich bol práve tu väznený Juraj Láni, ktorý v Nemecku vydal o udalostiach svedectvo vo viacerých knižkách. Jedna z nich nesie výstižný názov: „Historické vyrozprávanie veľmi ukrutného a – pokiaľ ľudská pamäť siaha – nikdy neslýchaného pápeženeckého väzenia (Lipsko 1676: Narratio historica crudelelissimae et ab hominum memoria nunqum captivitatis papisticae).
Iní dvaja priatelia, ktorým sa podaril útek, hoci boli chytení a opäť uväznení, boli vykúpení z otroctva nemeckým kupcom Jánom Filipom Welzom a napísali o svojom údele tiež viacero kníh v Nemecku. Medzi iným aj v slovenčine v r.1981 vydanú spoločnú cestopisnú a memoárovú rozpomienku: Väzenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa a jeho druha Tobiáša Masníka.
(Okrem tejto napísali: Neslýchaný proces väzenia, Halle 1676, Masník: Vezení a vysvobození K. Tobiáše Masniciusa (1676), Galéria všetkých Bohu oddaných, spútaných vzájomne reťazami kresťanskej cnosti (1676) a iné.)
Zanechali nám nielen pútavý a dramatický opis svojej cesty na galeje, ale hlavne krásne svedectvo viery. Takúto vieru hodno nasledovať, zachovávať a dokazovať, aj keď – ako z povedaného vyplýva, takáto viera naráža u neveriacich, alebo u falošne veriacich na odpor a niekdy aj neslýchanú nevraživosť.
Dnes nám už zaiste nehrozia reťaze, exil či galeje, ale vieme, že tento svet má stále dosť rafinovaných spôsobov ako potláčať a ničiť vieru, ako ponižovať, alebo podceňovať veriacich a lodičku cirkvi, ak je verná svojmu Pánovi.
Bratia a sestry v Pánu!
Zajtra, 6. júla si pripomenieme aj pamiatku Majstra Jána Husa a jeho vernosť pravde Kristovej. Bol mužom úprimnej a čistej viery a túžil po náprave cirkvi „v hlave i v údoch“. Vieme, že bol obvinený a potom upálený v Kostnici ako „arcikacír“. Jeho tzv. kacírstvo spočívalo v tom, že odmietal predávanie odpustkov a volal predstaviteľov cirkvi i ľud k pokániu a úprimnej viere. Môžeme pripustiť, že v niektorých teologických otázkach sa odchyľoval od učenia stredovekej cirkvi. Avšak teologické otázky sa v cirkvi od dôb cirkevných otcov riešili na synodách, na teologických fakultách v diskusiách. Ján Hus mal sľúbený slobodný príchod i odchod (tzv.glejt) z koncilu, kde sa o tzv. Petrov stolec ruvali traja pápeži a koncil sa snažil riadiť aj nemorálny kráľ a cisár Žigmund, prezývaný „hrdzavá líška“. Husovo upálenie a potom o rok neskôr aj hranica s ďalším majstrom pražskej univerzity zostali dodnes škvrnou a hanbou cirkvi. Ako vieme, toto násilie spôsobilo následne vojny s mnohými obeťami. Ako kresťania evanjelici každé násilie vo veciach viery odmietame. Preto je dôležité, ako hovorí apoštol – pozorovať, aký bol koniec svedkov viery.
Dnešná spomienka na vierozvestov, na našich martýrov, na svedka pravdy Kristovej Jána Husa a jeho odkaz: Pravda Kristova víťazí! – je chvíľou úcty a vďačných spomienok, ale aj novou výzvou pre nás, dnešné generácie kresťanov: napodobňujme ich vieru v Toho, ktorý včera, dnes i naveky je ten istý Pán všetkého a darca spasenia. Amen
Spomienka na vierozvestov, braneckých väzňov svedomia a majstra Jána Husa na hrade Branč – 5. júla.
Ľubomír Batka st.
Ďakujem. Amen.
Koľko sa len jednotlivec či národ natrápi, čo podstúpi, koľko obetí prinesie kým sa dostane k svojim (svetským) ideálom! Naši predkovia žili a umierali za Boha i za národ. Musíme vyznať, že ev. ľud bol stíhaný, hanený, opľúvaný, potláčaný, jarmený, otročený, no na druhej strane však zostupovalo naň z neba veľké požehnanie; priputovali apoštoli Konštantín a Metod-priputovali s Knihou života; Hus zažal ducha evanjelia a Luther našiel v kláštore Bibliu prikovanú v okovách . . .
Konštantín a Metod si vzali za sprievodcu Krista-iba tak mohli prísť do slovanských končín; Hus sa chytil Kristovho ramena a tak šiel a vkročil na kostnickú hranicu; Luther sa oprel o Krista a tak premohol svet, toho nepriateľa.
Dnešné pokolenie si neberie za sprievodcu a spoločníka Krista, ale iných; preto o koho sa dnes, zajtra i naveky opierať?