Kázňové myšlienky k Pamiatke posvätenia chrámu (85)
Cirkev zo živých kameňov, je tým Božím svätým chrámom,
kde všetci krstom a vierou jedno sme s nebeským Pánom.
Kde jeho meno vzývame, hoc dvaja sa len schádzame,
On je Duchom svojím s nami.
Bože, keď zvony znejú nám,
nech radi sa zhromaždíme
a Teba, vrúcne, nebies pán,
moditbou a spevom ctíme.
Hoc ťa svet nezná a nectí,
na Tvojom ľude nech vidí,
milosť a tvoj pokoj stály. Amen. (Sp,262,3-4)
R 1, 16 – 17:
“Veď ja sa nehanbím za evanjelium Kristovo, lebo mocou Božou je ono na spasenie každéu veriacemu, predne Židovi, potom aj Grékovi. (17) Zjavuje sa v ňom zaiste spravodlivosť božia z viery pre vieru, ako je napásané: Spravodlivý bude žiť z viery”. Amen
Úvod:
Historický exkurz: miesta ktoré tu slúžili ako chrám…
Propozícia:
Akému cieľu slúžia kresťanské chrámy, kostoly, kaply, zvonice, školy?
Oni nás vedú ku spáse! Preto:
1. za Kristovo evanjelium sa nehanbime
2. že je mocou Božou sa sami presvedčme
3. v istote ospravedlnenia a spásy žime
===================================================
Hody v Rovensku 1985
===================================================
Vďka Tebe Trojjediný Bože,
za žehnania, z nich sme hojne vzali-
keď sme tento chrám Tvoj budovali.
Dnes prosíme, buduj v chrámoch chrámy!
V tomto dome z tehly – chrámy Ducha!
V duši ľudskej buduj svoj dom svätý!
Záchranu nech koná Tvoja ruka! Amen (MR)
Žd 9, 1 – 12:
“Aj prvá zmluva mala síce určité bohoslužobné predpisy, aj svätyňu na zemi. (2) Zriadili totiž prvý stánok: v ňom bol svieceň a stôl s posvätnými chlebami; to sa volá svätyňa. (3) Aza druhou oponou je stánok, ktorý sa volá svätyňa svätých. (4) tu je zlatý kadivý oltár, truhla zmluvy, celá obložená zlatom, v nej zlatá nádoba s mannou, palica Áronova, ktorá bola vypučila, a tabule zmluvy; (5)nad ňou cherubíni slávy, ktorí zatieňujú zľutovnicu. O tom však netreba teraz hovoriť podrobne. (6) Odkedy je toto tak zariadené, do prvého stánkuopätovne vchádzajú kňazi, ktorí konajä bohoslužbu; (7) do druhého však len raz do roka vchádza sám veľkňaz, ale nie bez krvi, ktorú prináša za seba a za nevedomosti ľudu. (8) Týmto naznačuje Duch Svätý, že cesta do svätyne svätých ešte vždy nie je zjavná, dokiaľ stojí prvý stánok, (9) ktorý ktorý je obrazom pre terajší vek; podľa neho prinášajú sa dary a obete, ktoré nemôžu zdokonaliť vo svedomí toho, čo uctieva Boha, (10) a sú popri pokrmoch a nápojoch a rozličných umývaniach len zovňajšími ustanoveniami a nariadeniami dovtedy, až všetko bude napravené.
(11) Ale keď prišiel Kristus, Veľkňaz budúcich hodnôt, vošiel raz navždy do svätyne cez väčší a dokonalejší stánok, nie rukou urobený, to jest nie z tohoto stvoreného sveta, (12) ani nie s krvou kozlov a teliat, ale so svojou vlastnou krvou a vydobyl večné vykúpenie.” Amen
Náčrt kázne:
Úvod –
Pri pamiatke Posvätenia chrámu sa nás zmocňujú dvojaké pocity.
Na jednej strane radosť a hrdosť z vykonaného diela, ale na druhej strane aj smútok, ak je chrám poloprázdny, keď niektorí “zabúdajú na cesty do chrámu”.
Propozícia:
Aký význam má pre nás chrám Boží?
- so svojím vnútorným vybavením
- so svojou bohoslužobným poslaním
ĽB st.
Nápis na zvone v Rovensku:
Živých si zvolávam k modlitbám a bdení
mŕtvych si sprevádzam k dočasnému snení,
Ospalých zobúdzam ku práci a boji,
ostatných posielam večierkom v pokoji.
Hlas môj, láska živá, srdce viera pevná,
zvuk môj nádej zvučná,
Bohu chvála večná. Amen