Nedeľa Kráľa kráľov a Pána pánov

              Nedeľa Kráľa kráľov a Pána pánov

Moc a panstvo Ti dané,

náš milý Pane,

bo života si podstatou 

naplň nás mocou presvätou!

Veď pravda v Tebe je,

 i sila viery i jas nádeje,

čo svieti púti na priekory.

Ó, daj nám v dušu dôvery,

keď duch náš sa Ti korí!  Amen  (M.R.)

J 18, 29 – 38:

   ” Vyšiel k nim teda Pilát a povedal im: Akú žalobu máte proti tomuto človeku? (30) Odpovedali mu takto: Keby tento nebol zločincom, neboli by sme ti ho vydali. (31) Pilát im povedal: Vezmite Ho vy a súďte podľa svojho zákona. Odpovedali mu Židia: nám nie je dovolené nikoho zabiť, (32) aby sa naplnilo slovo Ježišovo, ktorým naznačil, akou smrťou mal umrieť. (33) Pilát vošiel teda zase do vládnej budovy a zavolajúc si Ježiša, povedal Mu: Si ty kráľ židovský? (34) Odpovedla mu Ježiš: Hovoríš to sám od seba, a či ti to iní povedali o mne? (35) Odpovedal Pilát: A som ja Žid? Tvoj národ a veľkňazi vydali mi Ťa. Čo si urobil? (36) A Ježiš odpovedal: Moje kráľovstvo nie je z tohoto sveta. Keby moje kráľovstvo bolo z tohoto sveta, moji služobníci bili by sa za mňa, aby som nebol vydaný Židom. Ale moje kráľovstvo nie je odtiaľto. (37) Spýtal sa Ho teda Pilát: Tak predsa si kráľ? Opovedal Ježiš: Ty hovoríš, že som kráľ. Ja som sa na to narodil a a na to som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo pravde. Každý, kto je z pravdy, čuje môj hlas. (38)

Pilát Mu povedal: Čo je pravda? A ako to povedal,, vyšiel zase k Židom a riekol im : Ja nenachádzam na Ňom viny.” Amen

                 Bohumilí kresťania, bratia a sestry v Pánovi!

   Z Božej milosti svätíme poslednú nedeľu cirkevného a liturgického roku. Jeho skvelá služobná funkcia nám opäť pomohla hlbšie preniknúť do tajomstva spásy i osoby nášho Spasiteľa Pána Ježiša Krista. Na záver tohoto obdobia môžeme jasne a radostne vyznať: Ježiš je naším Pánom! Je kráľom nášho srdca a života. A súčasne je Pánom pánov a Kráľom kráľov.

    Úvodné čítanie z knihy proroka Daniela nám o Pánovi Ježišovi pripomenulo dôležité proroctvo:

    “V nočných videniach som videl žena nebeských oblakoch prichádza ktosi ako Syn človeka. Dostal sa k Vekom starému a priviedli ho pred neho. Dostal moc, slávu i kráľovstvo, aby mu slúžili všetci ľudia, národy i národnosti. Jeho vláda je večná vláda a nepominie, jeho kráľovstvo nezanikne”. (Dan 7, 13 -14) Je preto plne v intenciách Písma svätého, že Ježiš je Kráľom kráľov, čiže Kráľom najvyšším a ako takému Mu patrí aj súdna moc nad všetkým a všetkými. Slová z nášho Apoštolského vyznania: “Odtiaľ príde, súdiť živých i mŕtvych”  znamenajú, že Jeho verní a v Neho veriaci získajú s Jeho druhým príchodom definitívne rozhodnutie a nastolenie Jeho kráľovstva, ktoré je súčasne kráľovstvo Boha Otca a Ducha Svätého. Najvyššími hodnotami Jeho kráľovstva sú večný život v plnom pokoji a radosť v Duchu Svätom, ktorých závdavok máme už dnes. Každý, kto chce, môže Ho prijať a poznať Jeho blahodárne účinky a pôsobenie na svoj život, pre svoje telo i dušu.

   Vážne dôsledky má však aj nevera v Ježiša Krista ako Syna Božieho a tak aj Kráľa kráľov a najvyššieho Sudcu živých i mŕtvych.

Jej dôsledkom je odsúdenie do večného odlúčenia od lásky Božej.

Preto je taká dôležitá viera a pozitívna odpoveď na Pánovu otázku: ”Ale keď príde Syn človekaa, či nájde vieru na zemi”?

   Keď svätíme poslednú nedeľu cirkevného roku, tak aj preto, že je to možnosť prijať Ježiša ako Pána a za Jeho dar spasenia Mu ďakovať, Jeho chváliť a dobrorečiť Jeho svätému menu. 

   K tomuto nám slúži aj zamyslenie nad najznámejším a najdlhšie trvajúcim súdnym procesom ľudských dejín. Je to ľudský súd nad Pánom Ježišom Kristom, ktorý začal pred židovskými veľlňazmi a pokračoval pred zemským vladárom a zástupcom rímskeho cisára Pontským Pilátom. I keď sudca Pilát  zomrel, je v každej generácii stále potrebné hľadať odpoveď na jeho otázku: ” Čo je pravda?”  V tomto súde išlo práve o osobu Pána Ježiša Krista, O to, či je Synom Božím, alebo iba človekom a tak o hľadanie odpovede na otázku, či je Jeho slovo pravdivé, alebo klamlivé a rúhačské. Iba jedno poznanie a jedna skutková podstata môže byť pravdivá. V obžalobe zazneli slová, že je vraj hriešnik  ktorý si zasluhuje smrť. K tomuto názoru židovských kňazských kruhov sa pridali v priebehu dejín mnohí ľudia-  a nielen Židia.

    Aj my sme zapojení do tohoto trvajúceho súdneho procesu a hľadania pravdy. Vzhľadom na jeho závažnosť si nikto nemôže “umyť ruky” ako sa o to snažil Pilát. Tí, čo považovali a považujú Ježiša za zločinca, takto s Ním aj zaobchádzajú. Na druhej strane rovnako aj tí, ktorí Ho považujú za “Cestu, Pravdu a Život ”. Tí, ktorí chcú byť s celou cirkvou Jeho nasledovníkmi, vyznavačmi a služobníkmi. Každý veriaci sa vedome a rád poddáva Ježišovi ako Pánovi vekov a Kráľovi kráľov a Jeho panovaniu a kraľovaniu.

   Bratia a sestry!

   Pri tomto uvažovaní nad známym pašiovým textom si nanovo uvedomujeme, aká vážna a rozhodujúca je odpoveď na otázku: Ako naložíme s Ježišom? Pontský Pilát sa vážne nezaoberal touto otázkou a falošnosťou žaloby, ktorú mu židovskí predstavitelia predložili. O poznaní “poslednej pravdy” pochyboval a jeho vyjadrenie okrem skepticizmu vyjadruje aj neveru v Ježiša.

   Často býva nebezpečnejšia ako zjavná lož polopravda, ktorá tú  lož maskuje a pravdu devalvuje. Táto polopravda je vyslovená v Pilátovej otázke: “ Si Ty kráľ židovský?”. Pán Ježiš pravdivo odpovedal, že On je Kráľ, ale nie iba kráľ Židov, ale je Kráľom Božieho kráľovstva, ktoré On otvára a sprístupňuje vštkým národom a všetkým ľuďom. Jeho kráľovstvo nie je z tohoto sveta, nie je pozemské a preto ani nepotrebuje schválenie rímskeho impéria. Ježiš preto nemohol byť obvinený, že sa usiloval akýmkoľvek spôsobom získať politickú moc a vládu nad časťou impéria a vládnuť mu, či už v pozícii vazalského postavenia, alebo v intenciách Dávidovského kráľovstva a jeho nástupníctva. A tak, hoci Pilát napokon správne zistil skutkovú podstatu, že totiž Ježiš je Kráľ, ale nie kráľ židovský, zle rozhodol, ako s Ním treba naložiť a aký rozsudok vykonať. Na Ježišov kríž dal vyvesiť nápis Jeho údajnej viny: “Ježiš Nazaretksý, kráľ židovský” (INRI). Dokázal tak, že nie je skutočný hľadač pravdy, že hlas Boží “prepočul” a krik Židov zvíťazil.

   Bratia a sestry v Kristu Pánu!

  Možno povedať, že ten krik proti Ježišovi neutíchol ani po dvoch tisícročiach. Znova a znova sa v rozličnej podobe ozýva z mnohým miest a úst: “Preč s Ním, preč!”. Preč s jeho vládou, preč s Jeho slovom a evanjeliom. Je to naozaj zvláštny pohľad na tento svet, ktorý vždy nanovo súdi Toho, ktorému “je daná všetka moc na nebi i na zemi” a ktorý je ustanovený za sudcu živých i mŕtvych. Ale práve v tomto súdení Ježiša, ktoré stále pokračuje, v súdení toho, ktorý bol ukrižovný, ale vstal z mŕtvych a žije na veky vekov, je vlastne podstata súdu nad každým človekom i celým svetom. Ak zavrhujeme Ježiša, zavrhujeme a odsudzujeme na smrť sami seba.

   Pravdou je, že človek je hriešnik, ktorý rád prekrúca pravdu. Aj tú skutočnosť, že je hriešnik a preto je pre nebo stratený. Tak tottiž odmieta milosť Božiu, svoje omilostenie a ospravedlnenie smrťou a krvou Pána Ježiša, ktorého Boh dal “ako výkupné za mnohých”. Človek síce nemá nič sám zo seba aby získal spasenie, ale ospravedlnený býva zdarma, skrze Kristove zásluhy, ktoré prijíma vierou. Aj toto je odkaz dnešnej nedele, nedele nazývanej aj nedeľou Krista Kráľa.

   Do nášho poznania o nás a o pominuteľnosti všetkého vstupuje tak oslavná pieseň víťazstva nad smrťou, peklom a hrobom, pieseň nádeje s refrénom: ”Milosť vám a pokoj od Toho, ktorý je, ktorý bol a ktorý príde”. (Zj 1, 8) “Jemu, ktorý nás miluje, ktorý nás oslobodil svojou krvou od našich hriechov a učinil kráľovstvom, kňazmi svojmu Bohu a Otcovi, Jemu sláva na veky vekov”.

    Bratia a sestry, aj dnes sa môžeme rozísť s istotou v duši, že nikto a nič nás nemôže odlúčiť od lásky Božej a Kristovej – ani smrť, ani mocnosti záhrobia, či akékoľvek iné sily a hrozby. Iba vieru treba mať jasnú a neochvejnú v Toho, ktorý je “Alfa i Ómega, Prvý i Posledný”, v Toho, “ktorý je, ktorý bol a ktorý príde, Vševládny,” a v Toho, ktorý hovorí “bol mŕtvy, a hľa, som živý na veky vekov a mám kľúče smrti a podsvetia”  a ktorý zasľubuje: ” Kto zvíťazí, tomu dám sedieť so mnou na mojom tróne, tak ako ja som zvíťazil a sedím so svojím Otcom na Jeho tróne”. (Zjav. 1, 8; 18, a 3, 21) Amen

                                                               Ľubomír Batka st.

OsA 06/24                

Vložiť komentár