Petícia predsedníctva VD ECAV

TAKTO NIE! 
Žiadame zachovanie rovnakých podmienok financovania a vzdelávania pre všetky deti.

TAKTO NIE! Žiadame zachovanie rovnakých podmienok financovania a vzdelávania pre všetky deti.

Zostáva ešte 6 dní

Pomôžte nám dosiahnuť 15 000Je nás zatiaľ 12 572

ZDIEĽAŤ NA FACEBOOKU

ZDIEĽAŤ NA TWITTER

ZDIEĽAŤ NA LINKED IN

Hromadná pripomienka bola zverejnená 29.06.2025 a zastrešuje ju TAKTO NIE!

TAKTO NIE! 

Hromadná pripomienka za zachovanie rovnakého financovania a podmienok vzdelávania pre všetky deti.

I. Zásadná hromadná pripomienka

Navrhujeme, aby boli návrh zákona o školskej správe a o zmene niektorých zákonov (LP/2025/325) a návrh zákona o financovaní škôl a školských zariadení (LP/2025/321) ako celok stiahnuté z legislatívneho procesu. Žiadame o ich prepracovanie a predloženie až po dôslednom prerokovaní so všetkými dotknutými subjektmi, vrátane zástupcov súkromného a cirkevného školstva, ako aj odbornej verejnosti, spracovaní a vyhodnotení analýz dopadu v súlade s platnou a účinnou legislatívou.

II. Všeobecné odôvodnenie hromadnej pripomienky

My, rodičia, učitelia, študenti, zriaďovatelia škôl a podporovatelia kvalitného, rozmanitého a dostupného školstva vznášame túto hromadnú pripomienku, ktorú považujeme za zásadnú v celom jej rozsahu. Vyjadrujeme verejný nesúhlas širokej verejnosti s návrhom nového zákona o štátnej správe a o zmene niektorých zákonov, ako aj s návrhom zákona o financovaní škôl a školských zariadení.

Oba uvedené návrhy vnímame ako snahu o centralizáciu a unifikáciu vzdelávania a neprijateľný zásah do práva rodičov zabezpečovať výchovu a vzdelávanie svojich detí v zhode s ich vlastným hodnotovým, náboženským, filozofickým a pedagogickým presvedčením garantovaného medzinárodnými dohovormi a zároveň zásah do plurality vzdelávacieho systému na Slovensku ukotvenej v Ústave SR. Návrhy zákonov zároveň predstavujú priame ohrozenie existencie súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení, keďže v systéme financovania zavádzajú krátenie normatívneho príspevku, čo nevyhnutne vedie k diskriminácii rodičov pre slobodnú voľbu vzdelávacej cesty ich detí. Zároveň návrhy zákonov výrazne menia a obmedzujú podmienky zriaďovania a fungovania neštátnych škôl, čo neprimeraným spôsobom zasahuje do práv zriaďovateľov, právnej istoty a v konečnom dôsledku poškodí celý vzdelávací systém.

Štát navrhovanými zákonmi zavádza reálne obmedzenia, ktoré prinesú zhoršenie kvality výchovy a vzdelávania, zníženie dostupnosti služieb odborného poradenstva pre deti, zníženie konkurencie, viac detí v triedach, vyšší tlak na štátny rozpočet, menší tlak na inovácie a pod. Korektná analýza týchto dopadov nie je predmetom dôvodovej správy k návrhom zákonov, čo je taktiež v rozpore s platnou legislatívou. 

Súkromné a cirkevné školy sú viac ako 30 rokov integrálnou, hodnotnou a neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho systému na Slovensku. Významne prispievajú k jeho pluralite, rozmanitosti, inováciám a možnosti voľby pre rodičov a žiakov. Považujeme za nevyhnutné, aby bolo ich postavenie v pripravovanej legislatíve plne rešpektované a rovnocenne podporované a aby rodičia a deti neboli trestaní za svoju slobodnú voľbu neprimeraným finančným zaťažením, ktoré na nich štát touto legislatívou prenáša.

III. Odôvodnenie hromadnej pripomienky

Konkrétne odôvodnené výhrady predkladateľov k navrhovaným novým zneniam zákonov:

  1. Obmedzenie práva rodiča na slobodnú voľbu školy pre svoje dieťa

Z medzinárodných zmlúv (napr. Dohovor o právach dieťaťa, Charta základných práv Európskej únie, Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Vatikánska zmluva), ktoré majú na základe Ústavy SR prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky vyplýva právo rodičov zabezpečovať výchovu a vzdelávanie svojich detí v zhode s ich vlastným hodnotovým náboženským, filozofickým a pedagogickým presvedčením. Ústava SR predpokladá zriaďovanie aj iných ako štátnych škôl s odkazom na podmienky ustanovené zákonom, Dlhodobo akceptované podmienky sa zásadným spôsobom a bez odbornej diskusie a dát menia, čo je dôvodom podania tejto hromadnej pripomienky. V zmysle princípov výchovy a vzdelávania ukotvených v školskom zákone  v SR platí princíp slobodnej voľby vzdelávania s prihliadnutím na očakávania a predpoklady detí a žiakov v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy (§3 písm. j) zákona č.245/2008 Z.z.) a zároveň princípy rovnoprávnosti postavenia škôl a školských zariadení bez rozdielu zriaďovateľa a rovnocennosti vzdelania získaného v štátnych školách, v školách zriadených štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou (cirkevná škola) a v školách zriadených inou fyzickou osobou alebo právnickou osobou (súkromná škola) (§3 písm. r) a s) zákona č.245/2008 Z.z.). Každá z tohto typu škôl má nárok na normatív vo výške 100% na žiaka a to bez ohľadu na zriaďovateľa, ak škola plní ŠVP. Navrhovaným zákonom o školskej správe a o zmene niektorých zákonov a zákonom o financovaní škôl a školských zariadení dôjde k porušeniu uvedených práv aj princípov.

Z predloženého návrhu zákona o školskej správe (§42 ods. 2 písm. a) vyplýva, že škola bude mať nárok na normatív vo výške 100% na žiaka len v prípade, že prijme 80% žiakov z prideleného obvodu a iba 20% žiakov podľa ich vierovyznania, záujmu, osobných predpokladov či špecifických výchovno-vzdelávacích potrieb. Princíp určenia školy podľa bydliska dieťaťa sa nadraďuje nad ústavou a medzinárodnými dohovormi garantovaný princíp slobodného výberu školy podľa preferencií a potrieb. To zásadne obmedzuje slobodnú voľbu rodiča pri výbere vzdelávacej cesty dieťaťa.

  1. Protiústavná diskriminácia rodičov za základe výberu školy pre svoje deti

Navrhované znenie novely § 13 ods. 7 zákona o financovaní je diskriminačné a zakladá nerovnosť v právach žiakov na vzdelávanie, čo je v rozpore s čl. 12 ods. 1 a 2 (rovnosť v právach a zákaz neodôvodnenej diskriminácie) v nadväznosti na § 42 ods. 2 Ústavy SR (právo občanov na „bezplatné vzdelávanie v materských, na základných a stredných školách“) a čl. 42 ods. 3 (pluralita zriaďovateľov škôl a právo prijímať úhradu za vzdelávanie).

V prípade prijatia navrhovanej právnej úpravy dôjde k diskriminácii rodičov detí a žiakov súkromných a cirkevných materských, základných a stredných škôl. Rodičia týchto detí a žiakov budú musieť bez primeranej objektívnej príčiny platiť aj za časť ústavou garantovaného bezplatného štandardu vzdelávania poskytovaného rovnako v školách zriadených obcou, samosprávnym krajom alebo regionálnym úradom. A to len preto, že neštátne školy na pokrytie svojich nákladov využili ústavou garantované právo poskytovať vzdelávanie za úhradu. Škola dostane na žiaka po prijatí navrhovanej právnej úpravy na rovnakú verejnú službu, t.j. plnenie povinnej predškolskej a školskej dochádzky alebo výchovu a vzdelávanie, o 20% nižšiu dotáciu od štátu iba preto, že neštátny zriaďovateľ vyberá školné alebo inú úhradu ako protiplnenie za vzdelávanie, ktorú predpokladá čl. § 42 ods. 3 Ústavy SR.

  1. Zníženie odbornej starostlivosti a dostupnosti škôl vhodných pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami 

Z princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona vyplýva rovnoprávnosť prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa (§3 písm. d) Zákona č. 245/2008 Z.z.). 

Z návrhu zákona (§42 ods. 2 písm. a) Zákona o školskej správe) vyplýva, že neštátna škola bude môcť prijať výrazne obmedzený počet detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami mimo prideleného obvodu (ak sa rozhodne byť verejným poskytovateľom výchovy a vzdelávania), alebo s výrazne vyššími nákladmi pre rodiča dieťaťa so ŠVVP (v prípade, že sa škola rozhodne byť neverejným poskytovateľom výchovy a vzdelávania a štát jej zníži normatív). Tým sa výrazne zníži v súčasnosti zabezpečovaná dostupnosť a kvalita odbornej starostlivosti pre mnohé deti so ŠVVP, čo je v rozpore s platnými a účinnými princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona.

  1. Zavedenie nerovnoprávneho postavenia zriaďovateľov škôl

Z platných a účinných princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona vyplýva, že školy bez rozdielu zriaďovateľa majú rovnoprávne postavenie. 

Z predloženého návrhu zákona však vyplýva, že zriaďovateľ verejnej školy (obec) má právomoc určovať verejný školský obvod aj pre školy súkromných a cirkevných zriaďovateľov. Zákon tak udeľuje obci právo určiť, z ktorého jej obvodu má neštátna škola povinnosť prijímať deti, pokiaľ chce mať zachovaný normatív vo výške 100% na žiaka. Zmenou legislatívy dôjde k nadradenosti jedného zriaďovateľa nad druhým. Výrazne sa tak oslabí rozhodovacia právomoc neštátneho zriaďovateľa pri prijímaní detí z iných obvodov, ako aj slobodná voľba rodiča na výber školy podľa preferencie, vierovyznania alebo potrieb dieťaťa.

  1. Diskriminačné nastavenie podmienok pre financovanie neštátnych škôl a ich žiakov

Štát financuje verejné školy okrem normatívneho financovania aj prostredníctvom dohadovacích konaní (približne 80 miliónov za rok 2024), ako aj prostredníctvom rozpočtov obcí a miest (približne 250 miliónov eur ročne). Financie od obcí pritom pochádzajú primárne z podielových daní fyzických osôb, teda aj z podielových daní rodičov neštátnych škôl. 

V predkladaných zákonoch podmienky pre verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nezohľadňujú špecifiká škôl podľa zriaďovateľa, pretože štátne a neštátne školy nemajú porovnateľné náklady na svoju činnosť (napríklad súkromné školy majú rádovo vyššie náklady na prenájom priestorov) a v zásade neštátne školy nemajú prístup ku štrukturálnym fondom alebo k iným verejným finančným zdrojom.

Platba školného, garantovaná Ústavou SR,  je u súkromných škôl nevyhnutná na pokrytie nákladov, z dôvodu nedostatočného financovania zo strany štátu a nerovného prístupu k finančným zdrojom pre neštátne školy. 

V prípade prijatia navrhovanej právnej úpravy dôjde k zníženiu normatívneho príspevku pre žiakov súkromných a cirkevných materských, základných a stredných škôl o 20%. Je neprijateľné, aby rodičia týchto žiakov platili bez primeranej objektívnej príčiny nielen za nadštandard, ale aj za časť ústavou garantovaného bezplatného štandardu vzdelávania poskytovaného rovnako v školách zriadených obcou, samosprávnym krajom alebo regionálnym úradom. A to len preto, že neštátne školy využili ústavné právo na úhradu za vzdelávanie v súlade s § 42 ods. 3 Ústavy SR a podmienili  poskytovanie výchovy a vzdelávania protiplnením.  Žiak po prijatí takejto právnej úpravy dostane na tú istú verejnú službu, t.j. plnenie povinnej predškolskej a školskej dochádzky alebo výchovu a vzdelávanie, o 20% nižšiu dotáciu od štátu iba preto, že neštátny zriaďovateľ vyberá školné alebo inú úhradu ako protiplnenie za vzdelávanie, potrebné na pokrytie jeho nevyhnutných nákaldov, ktorú predpokladá ústava podľa § 42 ods. 3 Ústavy SR.

Návrh zákona ustanovením podmienok pre verejného poskytovateľa (§ 42, § 45, § 46 zákona o školskej správe; § 13 zákona o financovaní škôl) nezavádza spravodlivé financovanie, ale naopak, prehlbuje nespravodlivé financovanie, ktoré bude pre väčšinu neštátnych škôl neprimerané až likvidačné. Zavedenie zníženia normatívu o 20 % pre všetky neštátne školy (§ 13 zákona o financovaní škôl) je v praxi formou diskriminácie a ohrozuje prevádzku, kvalitu činnosti, dostupnosť a znemožňuje rozvoj týchto škôl. 

  1. Zásah do autonómie zriaďovateľov a diverzity systému vzdelávania

Návrh unifikuje právnu a riadiacu štruktúru škôl (§ 3 ods. 1, § 8, § 12, § 24 až § 27 zákona o školskej správe) a obmedzuje pedagogickú, organizačnú a personálnu autonómiu zriaďovateľov, čo je v rozpore s cieľmi a zameraním s ktorým neštátne školy vznikli, prirodzenou rozmanitosťou slovenského školstva a trendmi v EÚ. Návrh bezprecedentným spôsobom zákazuje prepojenia zriaďovateľa a riaditeľa školy (aktuálne je to často jedna osoba), ako aj limituje možnosť vplyvu zriaďovateľa na voľbu riaditeľa vlastnej školy. Navrhovaná zmena financovania je založená na zjednocujúcom a uniformnom prístupe (§ 3, § 4, § 5, § 6 zákona o financovaní škôl), ktorý nerešpektuje prirodzenú rozmanitosť školského prostredia na Slovensku a nereflektuje špecifiká a potreby malých, komunitných, alternatívnych či hodnotovo zameraných škôl. 

Navrhované zákony znevýhodňujú školy, ktoré prinášajú inovatívne, alternatívne či hodnotové vzdelávacie modely, prispievajú k inováciám a celkovej kvalite systému a tvoria nenahraditeľnú súčasť vzdelávacieho systému. V prípade prijatia návrhu v predloženej podobe hrozí zníženie dostupnosti rozmanitých vzdelávacích možností a slobodnej voľby pre rodičov a deti  (§ 42, § 45, § 46 zákona o školskej správe; § 13 zákona o financovaní škôl), ako aj pokles kvality a stability vzdelávacieho systému. Ak bude zákon prijatý v navrhovanej podobe, dôjde k zvýšeniu školného v mnohých neštátnych školách (§ 4, § 6, § 13 zákona o financovaní škôl), čím sa stane kvalitné vzdelávanie pre veľkú časť rodín nedostupné a zvýši sa riziko sociálnej selekcie.

  1. Porušenie princípu právnej istoty a ochrany vlastníckeho práva 

Súkromné a cirkevné školy boli zriadené a zaradené do siete škôl a školských zariadení SR, čím ministerstvo akceptovalo podmienky ich vzniku a fungovania, ktoré obsahovali aj konkrétne nákladové položky a právne vzťahy (nájomné zmluvy, úväzky pedagógov). Školy tak konali v dôvere, že štátom garantovaný normatív je stabilný. Náhle odňatie alebo zníženie normatívneho príspevku predstavuje retroaktívny zásah do nadobudnutých pozícií, ktorý ústavný súd považuje za protiústavný (PL. ÚS 24/2014). Navrhované znenie § 13 ods. 7 novely zákona o financovaní tak predstavuje porušenie princípu právnej istoty a ochrany legitímnych očakávaní.

Normatívny príspevok viazaný na zákonné plnenie verejnej služby možno považovať za majetkové právo (SDEÚ vo veci T-135/17). Jeho zníženie alebo odňatie len vybranému okruhu subjektov môže byť vnímané de facto ako „vyvlastnenie bez náhrady“.

Návrh zákona odoberá možnosť zriadenia školy fyzickou osobou a zavádza nútenú zmenu zriaďovateľa na právnickú osobu aj pre už existujúcich zriaďovateľov, ktorí sú fyzickými osobami (§74 ods. 4).

Návrh zavádza jednotnú nútenú zmenu právnej formy školy na neziskovú organizáciu aj pre už existujúce neštátne školy (§74 ods. 1 písm. c) a ods. 3). Majetok zriaďovateľa tak prejde do správy a užívania školy, ktorá sa stane samostatným právnym subjektom, je v rozpore s Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd (čl. 1 Dodatkového protokolu), ako aj č.20 Ústavy SR.

  1. Nedostatočná participácia pri odborná príprava a absencia spoločnej diskusie

Na ministerstve školstva boli pre účel tvorby stratégií a dohľadu nad plnením cieľov a úloh PVV zriadené poradné a iniciatívne orgány (kurikulárna rada, projektové tímy tzv. Programu zmien), ktoré neboli do procesu prípravy návrhov zákonov riadne zapojené. Napriek tomu, že návrhy zákonov výrazným spôsobom menia dlhodobo zaužívaný model fungovania neštátneho školstva a zavádzajú hrubé regulácie a obmedzenia pre neštátne školstvo s významným dopadom na deti, neprebehla zodpovedajúca odborná diskusia s dotknutými poskytovateľmi vzdelávania a relevantnými partnermi ktorých sa zmeny existenčne dotýkajú. Pri tvorbe zákonov absentovala spoločná odborná diskusia o dlhodobých dopadoch na všetky deti, školský systém a spoločnosť ako takú. Považujeme za neprijateľné, aby sa tak zásadné zmeny v dlhodobo fungujúcom systéme zavádzali bez vypracovania analýzy ich dopadov na vzdelávací systém a všetky jeho časti, ktoré by mali byť súčasťou precízne vypracovaných dôvodových správ. 


IV. Spôsob odstránenia namietaných nedostatkov

Žiadame, aby Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR stiahlo predmetné návrhy zákonov a pripravilo ich nový návrh v spolupráci so všetkými zriaďovateľmi a relevantnými organizáciami. Legislatíva týkajúca sa financovania škôl musí byť založená na princípoch rovnosti, spravodlivosti a podpory diverzity, a zároveň zabezpečovať skutočnú dostupnosť kvalitného vzdelávania pre všetky deti na Slovensku. V opačnom prípade riskujeme dostupnosť kvalitných a inkluzívnych vzdelávacích možností pre deti, ktoré im súčasný systém umožňuje.

Len participatívny a transparentný proces tvorby legislatívy vychádzajúci z relevantných dát môže zabezpečiť skutočné zlepšenie podmienok vo vzdelávaní na Slovensku.

Všetky pripomienky majú charakter zásadnej pripomienky. V prípade neakceptovania pripomienok žiadame uskutočnenie rozporového konania. 

Splnomocnenými zástupcami verejnosti pri prerokovaní pripomienok v rozporovom konaní sú:

JUDr. Daniela Čorbová

Mgr. Viktória Barátová

Ivana Figuli, právnička VIA IURIS

JUDr. Jana Michaličková, PhD.

Mgr. art. Eva Ohraďanová, ArtD.

Organizátori

ZS

Zuzana Saganová

MD

Marián Damankoš

DM

Daniel Masarovič

RB

Roman Baranovič

JD

Juraj Droppa

MS

Mária Smreková

EO

Eva Ohraďanová

Čo je to hromadná pripomienka Podrobnosti

Hromadná pripomienka je nástroj, pomocou ktorého môže verejnosť pripomienkovať návrhy zákonov či iných právnych predpisov. Musí ísť o jednoznačne formulovaný a zdôvodnený návrh na úpravu návrhu konkrétneho právneho predpisu. Môže ísť o návrh nového textu, úpravu existujúceho textu, doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Ak hromadnú pripomienku podporí aspoň 500 osôb, potom je predkladateľ zákona povinný rokovať so zástupcami verejnosti.
Prečítajte si viac o hromadnej pripomienke

Čo sa stane s mojim podpisom pod hromadnú pripomienku?

Váš podpis pod hromadnú pripomienku spolu s Vašimi údajmi bude poskytnutý Organizátorovi hromadnej pripomienky a spolu s podpismi ostatných podporovateľov bude doručený predkladateľovi zákona v mene organizátora.

Portál spravuje občianske združenie VIA IURIS, ktoré sa stará o to, aby každá zverejnená podpisová akcia bola v súlade s Pravidlami používania. Zároveň všetky vaše osobné údaje sú u nás chránené. Prečítajte si viac o Ochrane osobných údajov.Súhlas s používaním súborov „cookies“

Prevádzku webu MojaPeticia.sk podporuje Nadácia ESET.

Vložiť komentár