I.
„Kristus že – vraj – vydržal
nejesť dní štyridsať?!
To neuveria lekári,
choďte sa ich spýtať.
Najviac jak zo desať dní,
pak život dohorí
a zhasne. Tá Biblia
výmyslom svet morí.
Nepostil sa tak dlho,
nie, nie, – bájky, bájky;
aj iné sú tam mnohé
tiež také rozprávky,
na jíchž skutočnosť veriť
v století osvety
hanba; – veľkým prevratom
ideme v ústrety!“
II.
„Že sa postil – vydržiac
štyridsať dní, nocí?
Nuž to sa dá vykonať
bez zázračnej moci;
len vôľa treba pevná
hrozná energia,
jaká aj v naše časy
krásne sa rozvíja.
„ „Šľachetní“ “ poniektorí
človečí synovia,
jíchž mená dnes po všetkých
časopisoch stoja,
pre „ „dobro stiesneného
ľudstva, pokrok vedy“ “
hladujú a víťazia
slávne naposledy,
tak že niektorí už aj
Krista prevýšili,
bo päťdesiat dní slávne
o hlade prežili.
Pravdu má – hľa – Biblia,
to nezavrhujte
lež divy prirodzene
ľuďom vysvetľuje!“
III.
„Dosť! Dosť! zatvor už ústa,
dych smrti z nich mluví;
temer horšie hovorils
nežli tamten prvý.
Nemožno! Možno! Oba
nič nerozumiete,
do priepasti bez Boha
oba veslujete. –
Kto je Ten, čo sa postil
v svätosti na púšti?
Či problém telovedy
svojim pôstom lúšti?
Či márna sláva vedie
Ho ku tejto próbe?
Prizrite sa len lepšie
tej Jeho osobe!
Čo On má spoločného
s rodom podivínov,
slávy- a ziskubažných
sveta toho synov?
Ó, ty bohorúhačstvo.
Iná – božská sila
duchom Spasiteľovým
v púšti sa prúdila.
Nie umele riadeno
dľa dietetiky,
nie spoľahmo na telo
držal pôst veliký.
Slovo Božie, čo o Ňom
bolo predrečeno,
a úloha svetová
spásy, pre plemeno
padlé Ho zmocňovalo,
aby zkrúžil telo
žeby v nastávajúcich
bojoch neťaželo.
Nie po ľudsky, umele
postil sa Ten náš Pán:
z Ducha Svätého bol pôst,
bo z neho bol On sám.
Lež jako prebojoval
hlad tela víťazne,
tu v iné pokušenia
duch Jeho voviazne.
Vypostené to telo
zdalo sa diablovi
byť nástrojom zomdleným,
ako pomoc zvodcovi.
Nie! – počujte, vy, ktorí
pôst Kristov neznáte:
vy vašich preslávencov
z mdloby preberáte,
umele, odmerane
ich sily kriesite.
Či niečo takéto aj
pri Kristu vidíte?
Naopak v prvej skúške
väčšiu moc vyvinul,
bo slovom Božím diabla
zahanbil, pošinul.“